Modernizace dvou klíčových železničních tratí v Polsku
Vídeň/Varšava, / Stavební projekty / Tisková zpráva
Společnost PORR získala od polského provozovatele železniční infrastruktury PKP PLK dvě významné zakázky. Jedná se o modernizaci trati 108 mezi Jasłem a Nowym Zagórzem a trati 104 mezi Rabka Zaryte a Fornale – v celkové hodnotě přes 372 milionů EUR (cca 1,6 miliardy PLN). Plánované práce významně zlepší dopravní spojení v jihovýchodním Polsku.
Faktbox
Trať 108
- Typ projektu: Modernizace trati 108 mezi Jasłem a Nowym Zagórzem
- Doba realizace: 44 měsíců
- Hodnota zakázky: 240 milionů EUR (1,04 miliardy PLN)
Trať 104
- Typ projektu: Modernizace trati 104 mezi Rabka Zaryte a Fornale
- Doba realizace: 24 měsíců
- Hodnota zakázky: 132 milionů EUR (567 milionů PLN) – podíl PORR cca 90,5 %
„Polská železniční výstavba patří k nejdynamičtějším v Evropě. Těší nás, že můžeme svými technickými znalostmi významně přispět k modernizaci železnic – zvláště nyní, kdy můžeme naše zkušenosti využít ke zlepšení dopravních vazeb na jihovýchodě a posílení infrastruktury v blízkosti hranic,“ uvedl Karl-Heinz Strauss, generální ředitel společnosti PORR.
V tendru na modernizaci trati 108 získala společnost PORR S.A. nejvyšší počet bodů, čímž si zajistila zakázku na projekční a plánovací služby – včetně zabezpečovací techniky a telekomunikací – a také na veškeré stavební práce. Cílem je komplexní modernizace železniční infrastruktury směrem k pohoří Bieszczady. Hodnota kontraktu činí 240 milionů EUR (1,04 miliardy PLN).
Trať 108: Důležitý krok pro region Bieszczady
Kromě obnovy úseku Jasło–Nowy Zagórz PORR komplexně zmodernizuje technickou a stavební infrastrukturu: na 80 km trati bude modernizováno celkem 18 stanic a zastávek, vybudováno 6 nových zastávek, vyměněno 78 výhybek a přestavěno 80 úrovňových přejezdů. Veškerá nová infrastruktura bude bezbariérová. „Tento projekt je důležitým krokem pro udržitelný rozvoj regionu Bieszczady,“ uvedl Strauss.
Hlavním prvkem projektu je dlouho očekávané zahloubení kolejí v městské části Krosno. PORR postaví 1 650 metrů dlouhý hloubený tunel z toho asi 330 m bude realizováno metodou cut-and-cover. Součástí modernizace budou také 3 železniční tunely a 3 silniční viadukty. Plánovaná doba výstavby je přibližně 44 měsíců, přičemž první vlaky by po nové trati měly jezdit koncem roku 2028.
Trať 104: Průjezd Malopolskem rychlostí 120 km/h
Společně s partnerem Trakcja System Sp. z o.o. získala společnost PORR také druhou zakázku od PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: Modernizace trati 104 mezi Rabka Zaryte a Fornale má zefektivnit dopravu v regionu Malopolska, zkrátit cestovní časy do Zakopaného a Nowého Sącze a zlepšit dopravní propojení mezi Polskem a Slovenskem. Nově vybudovaná trať umožní vlaky s rychlostí až 120 km/h.
Zakázka zahrnuje také elektrifikaci železniční tratě a výstavbu nástupišť ve stanicích a zastávkách Raba Niżna, Mszana Dolna Marki a Mszana Dolna.
Patnáctikilometrový úsek zahrnuje celkem 66 inženýrských objektů, mimo jiné 9 železničních mostů, 4 silniční mosty, 5 viaduktů a podchod ve stanici Mszana Dolna. Pro zvýšení bezpečnosti provozu bude modernizováno 11 úrovňových přejezdů. Až 16 stávajících přejezdů bude zrušeno, například díky systému souběžných silnic, čímž se zlepší plynulost dopravy podél trati.
Staveniště na úseku Rabka Zaryte – Mszana Dolna bude převzato od předchozího dodavatele. Na zbývající části trati práce začnou demontáží stávající železniční infrastruktury. Práce budou dokončeny ve třetím čtvrtletí roku 2027 po 24 měsících výstavby.
Přehled faktů a údajů
- Trať 108
- Rozsah prací
Design & Build: modernizace 80 km železniční tratě, včetně kolejového svršku, výstavby tunelů a viaduktů; modernizace 18 stanic; výstavba 6 nových zastávek; výměna zabezpečovací, energetické a telekomunikační techniky; opatření na ochranu životního prostředí; zpevnění podloží a bezbariérová infrastruktura pro cestující.
- Zadavatel
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Zhotovitel
PORR S.A.
- Trať 104
- Rozsah prací
Design & Build: 15 km železniční tratě s 13 silničními mosty, 5 viadukty a podchodem; modernizace 11 úrovňových přejezdů a náhrada 16 přejezdů
- Zadavatel
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Zhotovitel
Konsorcium PORR S.A. (vedoucí) a Trakcja System Sp. z o.o.